Nadat ik als cultuurhistorica als geschiedenisdocente in het voortgezet onderwijs startte schrok ik van de beperkte aandacht die er was voor de Eerste Wereldoorlog. Dat was voor mij de drijfveer om te onderzoeken hoeveel kennis en historische besef er beklijft bij leerlingen door deze summiere aandacht voor de Grote Oorlog.
Het resultaat van mijn onderzoek was bedroevend, in die zin dat middelbare school leerlingen bijzonder weinig weten over dit belangrijke gewapende conflict uit onze min of meer recente geschiedenis. Ik ben van mening dat als historische zaken waardevol zijn als erfgoed, daar dan ook een taak ligt om dat erfgoed zo toegankelijk mogelijk te maken waardoor een zo groot mogelijke groep mensen de weg ernaartoe kan vinden. Het Studiecentrum Eerste Wereldoorlog is een studiecentrum dat als taak heeft kennis over dit historisch erfgoed toegankelijk te maken.
Mijn taak binnen het bestuur van het Studiecentrum is met name gericht op de vernieuwing van onderwijsprogramma’s waardoor deze aantrekkelijk worden voor geschiedenisdocenten om te gebruiken. Hierdoor kunnen we het erfgoed van de Eerste Wereldoorlog toegankelijk te maken voor een grote groep scholieren en jongeren. Daar wil ik me plezier sterk voor maken!